Výroba vyhrievania spätných zrkadiel

Vše co se týká techniky, zapojení, ND

Moderátoři: Blue Lanos, pejee, lomngi

Uživatelský avatar
Kessler
Příspěvky: 1676
Registrován: úte lis 08, 2005 10:43
Bydliště: Brno-střed Československo
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Kessler »

Postup na domácí výrobu vyhřívání zpětných zrcátek:
Nejdříve demontovat zrcátko, tzn. sundat gumovou krytku zrcátka a odšroubovat. Demontovat sklíčko, například šroubovákem, je třeba opatrně, aby neprasklo. Pak připravit odporový drát. Podle Ohmova zákona R = U/I vypočítáme odpor drátu. U je 12 V, I dáme max 7 A (půjde přes 8A pojistku). Zrcátka zapojena paralelně, takže 3,5 A na jedno zrcátko, to dělá asi 3,4 ohmu. Je třeba naměřit a odstřihnout takový kus drátu, aby měl odpor 3,4 ohmu. Sehnat drát by mohla být jediná obtíž, ale měli by ho mít v prodejnách elektro, obchodech pro radioamatéry apod. Dále na oba konce drátu připevníme svorkovnice("čokolády"). Z druhé strany do svorkovnic pak půjde normální dvoulinka. Drát přilepíme izolepou na vnitřní stranu sklíčka tak, aby ne nikde nespojoval (nešel přes sebe). Pak se odšroubuje kloub zrcátka a vyvede se dvoulinka vedle ovládacích lanek a přidělá ke svorkovnicím. Zrcátko zpátky a kabel se přidělá k palubovce nebodveřím tak, aby nebyl vidět. Jeden konec připevníme na kostru auta a druhý na spínač. Druhý vývod spínače na vhodnou 8A pojistku, aby byla pokud možno pod napětím jenom při zapnutém zapalování. Druhé zrcátko se zapojí stejně a kladné kabely obou drátů budou na spínači. Celkové náklady jsou asi stokoruna a zabité odpoledne ;)

Tohle je obecný návod, původně na Favorita, ale měl by být univerzální.
'89 Daewoo Racer 1.5 -> '98 Škoda Felicia 1.3 -> '77 Mercedes-Benz W123 240D - Das Auto
Reklama
 

Habron
Příspěvky: 1498
Registrován: stř srp 11, 2004 18:16

Příspěvek od Habron »

Zajímalo by mě, jak dlouho tenhle opravdu velmi kutilský způsob vyhřívání zrcátka bude fungovat. Popravdě i já jsem si takto uzpůsobil zrcátka na favoritu, ale odporový drát přilepený přímo na zrcátku vyhříval zrcátko takovým způsobem, že způsobil poškození odrazné plochy, takže zrcátko ztratilo svoji funkci.
Později jsem to řešil tak, že jsem vnitřek plastu zrcátka zateplil polepením proužky filcu a dovnitř, mezi sklo zrcátka a plast, vložil topný odpor cca 15W a to už fungovalo celkem dobře, i když to zase trvalo déle, než se zrcátko "odmžilo".
Uživatelský avatar
Kessler
Příspěvky: 1676
Registrován: úte lis 08, 2005 10:43
Bydliště: Brno-střed Československo
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Kessler »

Je třeba si přesně naměřit délku toho drátu, aby byla správná hodnota odporu a tím pádem i proudu a správná teplota...popravdě řečeno já s tím nemám praktické zkušenosti...to mi poradil kamarád (kutil - vyučený elektrikář), který si do Favorita vlastnoručně doplnil všemožnou elektrickou výbavu...a dokonce mu to i fungovalo ;)
'89 Daewoo Racer 1.5 -> '98 Škoda Felicia 1.3 -> '77 Mercedes-Benz W123 240D - Das Auto
Habron
Příspěvky: 1498
Registrován: stř srp 11, 2004 18:16

Příspěvek od Habron »

Neříkám, že to nebude fungovat, ale do novýho auta, a vlastně ani do starýho, na kterým mi trochu záleží, bych si tohle rozhodně nenamontoval.
Ten drát, tak jak jsi to popsal, bude topit skoro 50 wattama a pokud ho dáš přímo na to sklo, tak se během 2minut ohřeje na skoro 150 °C, takže by se tam musela dát jetě nějaká regulace, aby to nezničilo zrcátko. Nehledě na to, že ta izolepa to na skle zrcátka asi neudrží dlouho ...
pekrtek
Příspěvky: 741
Registrován: úte bře 02, 2004 18:34

Příspěvek od pekrtek »

Před dvaceti lety jsem si udělal vyhřívaná zrcátka obdobným způsobem na Moskviči. Jen jsem k lepení použil pryskyřici. Musím říct, že to nemělo chybu.
Habron
Příspěvky: 1498
Registrován: stř srp 11, 2004 18:16

Příspěvek od Habron »

Pryskyřice už je něco jiného, protože mimo jiné zajistí, že se teplo z drátu rozvede do celého skla více méně rovnoměrně. Tímto směrem bych asi šel -i
U nového auta z důvodu záruky samozřejmě není možné cokoliv "neautorizovaného" na autě dělat.
Olda
Příspěvky: 649
Registrován: čtv bře 17, 2005 15:11
Bydliště: Holice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Olda »

Habron píše:Neříkám, že to nebude fungovat, ale do novýho auta, a vlastně ani do starýho, na kterým mi trochu záleží, bych si tohle rozhodně nenamontoval.
Ten drát, tak jak jsi to popsal, bude topit skoro 50 wattama a pokud ho dáš přímo na to sklo, tak se během 2minut ohřeje na skoro 150 °C, takže by se tam musela dát jetě nějaká regulace, aby to nezničilo zrcátko. Nehledě na to, že ta izolepa to na skle zrcátka asi neudrží dlouho ...
Zajímavé téma, při proudu 1.5A a 8-mi ohmech by to koštovalo 18W(jestli se nepletu P=UxI?), bylo by to optimální?Nevím jakým vzorcem se dopočítat té výsledné teploty?
Renault Laguna GT 98, modrozelená, 3.0 V6 24V, 140KW-ex automat-nyní manual, plná polní, žihadlo
Nexi 1.5 16V Red Sedan-se odstěhovala do prahy
Fiat Uno 1.5i-zvaný arcixindl-je v pánu
Renault Laguna combi 98-se odstěhovala se do zlína
Obrázek
Uživatelský avatar
Kessler
Příspěvky: 1676
Registrován: úte lis 08, 2005 10:43
Bydliště: Brno-střed Československo
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Kessler »

Habron píše:Ten drát, tak jak jsi to popsal, bude topit skoro 50 wattama a pokud ho dáš přímo na to sklo, tak se během 2minut ohřeje na skoro 150 °C, takže by se tam musela dát jetě nějaká regulace, aby to nezničilo zrcátko. Nehledě na to, že ta izolepa to na skle zrcátka asi neudrží dlouho ...
Tak to bych neviděl jako problém, prostě je třeba to hlídat a jak se rozpustí námraza tak to vypnout. Aspoň je to rychle a člověk nečeká věčnost. A jak jsem se teď nad tím zamyslel, tak je fakt, že izolepa není úplně dobrá...opravdu spíš ta pryskyřice...
'89 Daewoo Racer 1.5 -> '98 Škoda Felicia 1.3 -> '77 Mercedes-Benz W123 240D - Das Auto
Uživatelský avatar
peter NR
Příspěvky: 1081
Registrován: sob dub 30, 2005 22:25
Bydliště: Nitra

Příspěvek od peter NR »

Je to dobrá myšlienka, len by som poradil dve veci: - kľudne dajte toho drátu viac, zrkadlo netreba zohriať na 50 stupňov aby sa rozmrazilo alebo odlmlžilo, čiže výsledný odpor podľa mňa môže byť aj 8-10ohmov
- ak máte predpokladaný prúd 7A, treba dať poistku 10A, inak by sa mohlo stávať, že vám z času na čas tá poistka odíde a nebudete vedieť prečo - preto lebo pri 8A je tá tolerancia príliš malá a odpor roznych materiálov sa pri rôznych teplotách mení a teda aj prúd prechádzaúci obvodom( v tomto prípade ). Týmto nič netvrdím, ani sa s nikým nechcem hádať - je to len názor elektrotechnika...
ex: Chevrolet AVEO SE pearl black
ex: Espero 1.5 16V
Olda
Příspěvky: 649
Registrován: čtv bře 17, 2005 15:11
Bydliště: Holice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Olda »

Kessler píše:
Habron píše:Ten drát, tak jak jsi to popsal, bude topit skoro 50 wattama a pokud ho dáš přímo na to sklo, tak se během 2minut ohřeje na skoro 150 °C, takže by se tam musela dát jetě nějaká regulace, aby to nezničilo zrcátko. Nehledě na to, že ta izolepa to na skle zrcátka asi neudrží dlouho ...
Tak to bych neviděl jako problém, prostě je třeba to hlídat a jak se rozpustí námraza tak to vypnout. Aspoň je to rychle a člověk nečeká věčnost. A jak jsem se teď nad tím zamyslel, tak je fakt, že izolepa není úplně dobrá...opravdu spíš ta pryskyřice...
To by bylo nepraktické, samozřejmě by bylo potřeba vyrobit i časovač který to třeba po 10-ti minutách vypne...
Ideálně bych to napojil na vyhřívání zadního okna, ovšem je otázka zda by to vydrželo větší proudovou zátěž+další detaily které by bylo dobré doladit, aby s toho byl pomocník, a ne další věc kterou kterou musím hlídat...
Renault Laguna GT 98, modrozelená, 3.0 V6 24V, 140KW-ex automat-nyní manual, plná polní, žihadlo
Nexi 1.5 16V Red Sedan-se odstěhovala do prahy
Fiat Uno 1.5i-zvaný arcixindl-je v pánu
Renault Laguna combi 98-se odstěhovala se do zlína
Obrázek
Olda
Příspěvky: 649
Registrován: čtv bře 17, 2005 15:11
Bydliště: Holice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Olda »

Taky by nebylo od věci zjistit kolik W má běžně origo vyhřívaní :idea:
Pro začátek ;)
Renault Laguna GT 98, modrozelená, 3.0 V6 24V, 140KW-ex automat-nyní manual, plná polní, žihadlo
Nexi 1.5 16V Red Sedan-se odstěhovala do prahy
Fiat Uno 1.5i-zvaný arcixindl-je v pánu
Renault Laguna combi 98-se odstěhovala se do zlína
Obrázek
ppp
Příspěvky: 3372
Registrován: úte dub 12, 2005 19:24
Bydliště: SC , BA

Příspěvek od ppp »

S prudovou zatazitelnostou rozvodov by som si hlavu nelamal. Ved dostat relatka a nove kable.
Uživatelský avatar
mipo
Příspěvky: 1507
Registrován: úte kvě 10, 2005 18:47
Bydliště: Žilina
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od mipo »

Ešte som si spomenul, že na Škoda fóre sa kedysi riešila podobná otázka. Tam sa na samotné ohrievanie používala nejaká výhrevná fólia (tenký drát zaliaty vo fólii), ktorá sa dala kúpiť na niektorom českom netovom obchode, stála okolo 200KČ. Možno ešte niekde vyhrabem odkaz.
Uživatelský avatar
Richard
Příspěvky: 3515
Registrován: čtv zář 16, 2004 12:29
Bydliště: Praha

Příspěvek od Richard »

Já když šáhnu tak po 10 minutách na topící zrcátko u Nubiry, je vlažné, odhadem tak 30C, určitě by neměl být topný drát přímo na zrcátku, myslím že hrozí nerovnoměrné ohřátí a prasknutí skla, použil bych vrstvu nějaké pryskyřice, či jiného tmelu cca 2-3 mm silnou a na ní teprve topný drát a zase zalejt, aby se teplo rozvedlo na celou plochu rovnoměrně. Jinak Felda s origo topením v zrcátkách topí víc než Nubi. Topení do zadního skla se dříve připojovalo přes pojistku 15A tedy mohlo mít výkon cca 15x14 tedy nejakých
210W ale spíš míň, no a vzhledem k ploše okna a k ploše zrcátka mi těch cca 42W do plochy zrcátka připadá moc. :roll:
Hyundai IX55, V6 3,0 CRDI, automat, 4x4, Yamaha Majesty 125
bylo: Nubira wagon 2.0 CDX 1998 , Pontiac Le Mans (americkej Racer),
Mitsubishi Space Vagon, Favorit, Moskvič 2140, Moskvič 403, Skůtr ČZ 175 typ.502
Uživatelský avatar
Rado
Příspěvky: 525
Registrován: pát led 21, 2005 16:28
Bydliště: Bratislava

Příspěvek od Rado »

mipo píše:Ešte som si spomenul, že na Škoda fóre sa kedysi riešila podobná otázka. Tam sa na samotné ohrievanie používala nejaká výhrevná fólia (tenký drát zaliaty vo fólii), ktorá sa dala kúpiť na niektorom českom netovom obchode, stála okolo 200KČ. Možno ešte niekde vyhrabem odkaz.
Tak presne taketo folie som si aj ja kupil...staly okolo 250SK.
maju 12W jedna cize priblizne 2A to papa cele. A pisu tam ze to zohrieva na 40°.
problem je ze na Matizovi mi nejdu vytiahnut zrkadla z tej gumy, bo to je uz take tvrde ze to je skor plast a pri jednom pokuse o vytiahnutie mi prasklo zrkadlo, tak som sa nato potom vykaslal a folie lezia v
garazi :cry:
Inac som to chcel napajat z vyhrievania zadneho skla aby sa to dalo lahko vypinat.
Teraz tam mam napojene vyhrievane potahy co bere tak 10A a poistka sa zatial nehneva.
Matiz SE 99 zelena metla - stale sa na nom pracuje
Odpovědět

Zpět na „Technická Sekce“