Co je to "nebát se protáhnout" ???
Nic proti tomu - jet 5 km nad rámec standardu --- jistě, že se to neposere. Mluvíme o ale způsobu či charakteru jízdy v záběhu.
Dle mně řeči typu "neudělat si z toho lenocha" jsou trochu hloupé a v vznikly v dobách předvěkých, kdy oleje byly husté jako vaselina a chování motoru mohlo být jiné po sportovní jízdě v zátěži, kdy se olej ohřál. Pak vznikl pocit, že to při dědkovské jízdě nemá výkon.
Jak jinak se dá dnes jet po silnici (mnohdy v koloně) 70-100, na dálnici 90-130.
Stejně se nedá nijak divočit. Pomaleji v záběhu možná pojedete dle možnosti provozu první nádrž nebo 1-3-5 tis.km.
V záběhu po určité počáteční kilometry je pro motor dobré dělat dle možnosti - dlouhé "spanilé" jízdy po ČR i Evropě. Tím zmenšíte podíl jízdy se studeným motorem, což je u dieselu až 20 km (ohřátí oleje).
Když sleduji diskuse o spotřebě dieselů a ti řidiči s tím jezdí denně do práce -- musím se trochu divit proč si ten diesel vybrali, když jim vadí spotřeba na krátkých trasách.
Druhá věc (nežádoucí) je vždy zrychlovat na plný (či skoro) plyn, v kopcovitém terénu využívat vyšší výkon, nebrát ohled na to zda jedu sám nebo v plné obsádce.
Zátěž motoru závisí přímo na rychlosti, ale současně jsou důležité otáčky a poloha plynu.
Pokud to budu kalit po dálnici v "D" dlouhodobě 180, to asi není to ptimální.
Ostatně je to na každém - šetrný záběh se projeví menším opotřebením motoru (a to není vidět).
Rozhodně moderní diesel je velice komplikovaný mechanismus a zásady, které se aplikovali dříve na primitivnější motorech ani nyní neuškodí