Stránka 1 z 5

Poradí někdo s úpravou elektriky na denní svícení v Nubiře I

Napsal: ned čer 25, 2006 15:50
od Petr Čada
Poradí někdo s úpravou elektriky ve vozu NUBIRA Wagon 1,6 16V rv. 1999 na denní svícení podle nového zákona tak, aby došlo k rozsvícení světel ihned po nastartování?
A moje druhá otázka.
Má někdo zkušenost, nebo jestli neví zda existují světla pro denní svícení, která by šla na tento druh vozu dodatečně namontovat a neodporovala předpisům. Slyšel jsem, že firma Hella vyrábí nějakou univerzální sadu která má jen 16W žárovky? Nic blizšího se mi zatím nepodařilo sehnat.

Napsal: ned čer 25, 2006 16:20
od djpsx
S instalací neporadím, ale v servisu to stojí okolo 1500 Kč.

Re: Poradí někdo s úpravou elektriky na denní svícení v Nubi

Napsal: ned čer 25, 2006 16:27
od Mitch z ráje Českýho
[quote="Petr Čada"]Poradí někdo s úpravou elektriky ve vozu NUBIRA Wagon 1,6 16V rv. 1999 na denní svícení podle nového zákona tak, aby došlo k rozsvícení světel ihned po nastartování?

Mrkni na https://www.chevroletclub.cz///viewtopic.p ... sc&start=0
"ARS1" je "univerzal" na všechny vozy.Jinak zkušený elektrikář,jestli máš schema elektroinstalace Ti to zapojí na přímo bez dalších doplňků,ale myslím si že startovat společně s rozsvícenými světly je i v létě.... :roll: A když Ti bude dělat zpoždění,tak ty realátka a ostatní vyjdou dráž než těch cca 400,- za hotový výrobek.V tomhle se fakt vyplatí investovat,když to přepočítám na piva a "Svijanskou jedenáctku",tak je to zadarmo. :lol: :lol:

Napsal: ned čer 25, 2006 19:40
od djpsx
No pokud vím, tak se zapnutými světly u Nubiry startovat nejde, jelikož ona při startu všechno odpojí a hned připojí moment po startu.

Napsal: ned čer 25, 2006 21:34
od Vlasta
Jak udělat je tady a je to docela jednoduché a levné. Teď jen vykoumat, kam to připojit.
http://www.dhservis.cz/dalsi/svetla.htm

Napsal: ned čer 25, 2006 22:13
od Mitch z ráje Českýho
djpsx píše:No pokud vím, tak se zapnutými světly u Nubiry startovat nejde, jelikož ona při startu všechno odpojí a hned připojí moment po startu.
To jsem nevěděl,není nad jednoduché Matízky :lol: :lol: Ale určitě se tu najde šoumen,který je schopný v těchto vedrech ještě myslet...

Napsal: ned čer 25, 2006 22:19
od Mitch z ráje Českýho
Vlasta píše:Jak udělat je tady a je to docela jednoduché a levné. Teď jen vykoumat, kam to připojit.
http://www.dhservis.cz/dalsi/svetla.htm
To vypadá dobře,ale když spočítáte součástky a čas na výrobu 1.ks,tak nevím,nevím..kdyby to udělal někdo ve větším množství,tak možná. Dal jsem za origo 300,- a už neřeším.Přesto držím palce ať všichni od 1.7. svítí,tedy jejich miláčci. :lol:

Napsal: ned čer 25, 2006 23:43
od Richard
Tohle zapojení se mě líbí, kdo by chtěl experimentovat, máte tu i schéma zapojení světel, jednou kompletní a jednou jen hlavní

Obrázek

Obrázek

Zkuste někdo najít kam a na jaké barvy kabelú a kde to nejlépe připojit, jink zapojení je jednoduché, za pár šupů :lol:

Je ještě zajímavé, že v tom manuálu jsem našel i cosi o denním svícení, tedy nějaký modul DRL, který toto zařizuje :?: neví někdo jak to funguje :?: Petřem, Palikxi? :D

Napsal: pon čer 26, 2006 13:53
od Vlasta
Chvíli jsem koukal do těch zapojení světel a myslím, že by tam stačilo jedno relé s dvěma spínacími kontakty. Jeden pár sepne na přepínači parkovačky 6 bílá a druhý pár sepne hlavní světla 2 zelenomodrá. Barvy beru podle zkratek ve schematu, snad odpovídají. Relé v autě se spínají přivedením kostry a mělo by tedy stačit nějaké relé na malý proud, tak do 2A až 5A. Pro cenové pesimisty, náklady jsou podle ceny relé do 100,-.
Teď jen, jestli jsem na něco nezapomenul nebo nepřehlédl, jestli ano, opravte mě. :oops:

Napsal: pon čer 26, 2006 18:20
od Richard
Vlasto, já taky na to koukal a ještě jsem dnes v Blesku četl, že není nutné aby svítily další světla (obrysovky, koncová,SPZ, a přístroje) stačí jen potkávačky. Napadlo mi dát to jen na ty potkávačky, takže by se samy rosvěcovaly po nastartování (spojit to se žlutým, co jde do světel). Ale nevím si rady co pak večer ??? V případě, že bych rozsvítil velká světla včetně celého auta, muselo by se automatické rozvěcování nějak automaticky vypnout. Současné svícení potkávaček a dálkovejch by asi H4 dlouho nevydržela. :roll: :roll: :?: :?: ví si někdo rady?? Nějakej bastlíř ????

Napsal: pon čer 26, 2006 22:52
od Vlasta
Richard píše:Vlasto, já taky na to koukal a ještě jsem dnes v Blesku četl, že není nutné aby svítily další světla (obrysovky, koncová,SPZ, a přístroje) stačí jen potkávačky. Napadlo mi dát to jen na ty potkávačky, takže by se samy rosvěcovaly po nastartování (spojit to se žlutým, co jde do světel). Ale nevím si rady co pak večer ??? V případě, že bych rozsvítil velká světla včetně celého auta, muselo by se automatické rozvěcování nějak automaticky vypnout. Současné svícení potkávaček a dálkovejch by asi H4 dlouho nevydržela. :roll: :roll: :?: :?: ví si někdo rady?? Nějakej bastlíř ????
Právě proto se mi zdálo, že zapojení s tím relátkem je nejjednodušší. Ať to svítí jak má a nemusím řešit večerní jízdu. Tímhle by se měl nasimulovat stav, kdy je páčkou zapnuté regulérní osvětlení. Ještě mi napadlo, že by se tam místo relé daly vyzkoušet jen dva výkonové tranzistory, případně FETy. Od pondělí mám dovolenou a tak něco zkusím zbastlit. ;)

Napsal: pon čer 26, 2006 23:26
od Richard
Já když jsem kdysi zapojoval mlhovky u nejednoho auta, zapojoval jsem je tak, že cívku relé jsem zapojil mezi +12 dálkovejch a +12 obrysovjch světel (a ještě s vypínačem). Fungovalo to tak, že vlákno žárovky má relativně malý odpor na kostru a pokud jsou dálkové vypnuté stačí to na to aby relé drželo sepnuté (je ukostřené přes vlákna žárovek) a mlhovky svítily (možná dálkové vlákna trochu žhnuly). Jakmile se rozsvítily dálkové tak mezi obrysovkama i dálkovejma bylo +12 , relé vypnulo a mlhovky zhasly (svítily jen s obrysovkama a potkávačkama). Možná by se dalo nějak podobně zapojit i ten automat, aby se zapnutím světel normálně večer celej ten automat odpojil. :?: :?:

Napsal: úte čer 27, 2006 07:55
od Habron
Vlasta píše:Ještě mi napadlo, že by se tam místo relé daly vyzkoušet jen dva výkonové tranzistory, případně FETy.
Daly, daly. Z vlastní zkušenosti doporučuji IPS5451, což je vlastně elektronické relé a s dostatečným chlazením v pohodě sepne 30A.

Napsal: stř čer 28, 2006 00:04
od Vlasta
Richard píše:Já když jsem kdysi zapojoval mlhovky u nejednoho auta, zapojoval jsem je tak, že cívku relé jsem zapojil mezi +12 dálkovejch a +12 obrysovjch světel (a ještě s vypínačem). Fungovalo to tak, že vlákno žárovky má relativně malý odpor na kostru a pokud jsou dálkové vypnuté stačí to na to aby relé drželo sepnuté (je ukostřené přes vlákna žárovek) a mlhovky svítily (možná dálkové vlákna trochu žhnuly). Jakmile se rozsvítily dálkové tak mezi obrysovkama i dálkovejma bylo +12 , relé vypnulo a mlhovky zhasly (svítily jen s obrysovkama a potkávačkama). Možná by se dalo nějak podobně zapojit i ten automat, aby se zapnutím světel normálně večer celej ten automat odpojil. :?: :?:
Ten automat ale vlastně nahrazuje to dvojí otočení páčkou pod volantem. Večer tedy není co řešit, jen přepínat mezi potkávacíma a dálkovejma. Teda pokud nechceš přes den "šetřit" a zapínat jen ty přední světla. Mám ale pocit, že úspora bude nevalná a neúměrná složitosti zapojení a ovládání. Nevydržel sem to a už jsem nakoupil věci a hned jak vyjde chvilka tak zkusím postavit na stole a dám vědět jak to dopadlo.

Napsal: stř čer 28, 2006 17:21
od Richard
Vlasto, držím palce a zbastlím to hned po tobě. Jinak moje verze o svícení jen potkávačkama je špatná, proč ??? Cituji zákon:

Paragraf 32, odstavec 1
Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová a potkávací světla, nebo světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu. Tramvaj musí mít rozsvícena buď potkávací světla nebo světla pro denní svícení.

Potkávačky nejsou světly pro denní svícení dle zvláštního předpisu a tudíž s nimi dle mě musí svítit i obrysovky.
Tak že tvoř a sděl na kolik tě to přišlo a na který kabely a kde jsi to připojil. Nejlépe dodat i fotodokukmentaci -i -i