Ventilátor chladiče

Moderátor: Blue Lanos

Odpovědět
Uživatelský avatar
Pavelson2
Příspěvky: 10
Registrován: sob úno 07, 2009 08:29
Bydliště: Brno

Ventilátor chladiče

Příspěvek od Pavelson2 »

Jsem zde poprvé tak mi odpusťte případné chybičky.
Od ledna vlastním Tacumu 1.8 72kw. Potřeboval bych zjistit, jak vyzkouším funkčnost ventilátorů chladiče. V zimě a za jízdy žádný problém nebyl, ručička teploměru je stále na stejném místě, drží těsně před polovinou. V současné době, kdy je tepleji, jsem se již dvakrát setkal s tím, že v koloně aut když déle stojím mi začně stoupat teplota, na to jsem nebyl u jiného vozidla zvyklý. Nikdy to nedošlo na teploměru až k maximu, vždy jsem se rozjel a teplota se vrátiila k normálu. Ventilátor na chladiči se ale netočil. Potřeboval bych Vaše zkušenosti, kdy ventilátor spíná, jaká čidla ho zapínají, popřípadě jak vyzkouším funkčnost ventilátoru.
Daewoo Tacuma 1.8 72 kw
Reklama
 

Uživatelský avatar
megajvr
Příspěvky: 198
Registrován: stř led 14, 2009 19:05
Bydliště: Ostrava

Re: Ventilátor chladiče

Příspěvek od megajvr »

Funkci ventilátoru vyzkoušíš jednoduše. Odmontuj plastový nesmysl nasávaného vzduchu(nad chladičem :2 šroubky M6)a máš pod sebou krásný přístup k ventilátorům ;) Jsou dva vedle sebe, ale který zapíná jako první to nevím.
Ventilátor spíná čidlo, které by mělo být umístěné na boku chladiče(taky může být špatné!) Pokud vytáhneš konektor z čidla pak jeden drát je pod napětím a když uděláš klasický "klem" spojíš dráty napřímo, tak ventilátor se musí točit ;) vedle každého ventilátoru je ještě jedna svorkovnice.
Jinak když trochu zapátráš na fóru, tak najdeš i obrázky :lol:
Exauta : nějaká Tatra,Praga V3S,Karosa,Zetor,Olcit,Simca,Renault,Nissan,Škoda 100,1000,1203,Fabia,Nubira a teď Tacuma
Současné služ. : Škoda Octavia 1.9 Tdi
Uživatelský avatar
Pavelson2
Příspěvky: 10
Registrován: sob úno 07, 2009 08:29
Bydliště: Brno

Re: Ventilátor chladiče

Příspěvek od Pavelson2 »

megajvr píše:Funkci ventilátoru vyzkoušíš jednoduše. Odmontuj plastový nesmysl nasávaného vzduchu(nad chladičem :2 šroubky M6)a máš pod sebou krásný přístup k ventilátorům ;) Jsou dva vedle sebe, ale který zapíná jako první to nevím.
Ventilátor spíná čidlo, které by mělo být umístěné na boku chladiče(taky může být špatné!) Pokud vytáhneš konektor z čidla pak jeden drát je pod napětím a když uděláš klasický "klem" spojíš dráty napřímo, tak ventilátor se musí točit ;) vedle každého ventilátoru je ještě jedna svorkovnice.
Jinak když trochu zapátráš na fóru, tak najdeš i obrázky :lol:


Díky za radu, jak bude trochu času hned vyzkouším a dám potom vědět.
Daewoo Tacuma 1.8 72 kw
Uživatelský avatar
palikx
Příspěvky: 6250
Registrován: ned úno 20, 2005 13:56
Bydliště: Praha 4
Kontaktovat uživatele:

Re: Ventilátor chladiče

Příspěvek od palikx »

ze by mela tacuma cidlo na chladici?
mozne to teoreticky je.
bezne ale nemaji a vetrak spina ridici jednotka motoru od cidla teploty ktere je na hlave motoru ze zadu pod sanim-ma 2 draty.
ale jak rikam mozna ho tacuma na chladici ma.tohle si presne nepamatuju.
Skoda Octavia combi 1,9tdi upravena na 81KW
Skoda Fabia 1,9tdi-pd 74kw
Simson s 51
SKODA GARDE pro radost(zatim jen starost-shanim marne dily)
SKODA 105 S abych se nenudil
Uživatelský avatar
megajvr
Příspěvky: 198
Registrován: stř led 14, 2009 19:05
Bydliště: Ostrava

Re: Ventilátor chladiče

Příspěvek od megajvr »

Jestli jsem někoho navedl špatně, tak se omlouvám. Už si taky nejsem jistý s tím čidlem (plete se mo to s jinýmí auty). Ale v každém případě pokud najdeš dráty od daného ventilátoru tak hned první svorkovnici rozpoj a přiveď tam proud třeba z baterky a ventilátor musí běžet. Palikx má asi pravdu, o fíkendu se na to fyzicky kouknu :PP:
Exauta : nějaká Tatra,Praga V3S,Karosa,Zetor,Olcit,Simca,Renault,Nissan,Škoda 100,1000,1203,Fabia,Nubira a teď Tacuma
Současné služ. : Škoda Octavia 1.9 Tdi
Uživatelský avatar
Pavelson2
Příspěvky: 10
Registrován: sob úno 07, 2009 08:29
Bydliště: Brno

Re: Ventilátor chladiče

Příspěvek od Pavelson2 »

Dnes jsem se díval na chladič, po odmontování plastu sání jsem na chladiči žádné čidlo nenašel. Podle náhradních dílů v eshopu jsem zjistil, že existují čidla dvě. Jedno má pouze jeden kontakt a našel jsem ho na horní straně hlavy motoru vlevo u rozvodů, to je to menší. Mělo by mít odpor při teplotě 100 stupňů Celsia 47 Ohm a ovládá budík na přístrojové desce. Druhé čidlo je větší, to by mělo mít odpor při teplotě 100 stupňů Celsia 180 Ohm, toto má již dva vývody. Našel jsem ho vpravo z boku na hlavě motoru pod vysokonapěťovou cívkou zapalování, doufám teda že je to ono, je hezky schované, toto čidlo by mělo ovládat ventilátory chladiče, aspoň myslím. Po odpojení jsem zkoušel vývody čidla propojit, nic se nestalo, zkoušel jsem to i se zapnutým zapalováním. Nevzal jsem si měřák, tak jsem ho neměřil - to udělám příště.
Ventilátory jsem vyzkoušel tak, že jsem našel dvě relátka v pojistkové skříni motoru, která ovládají ventilátory chladiče. Vytáhnul jsem relátko a podle nákresu na něm jsem napřímo propojil ve svorkovnici kontakty. Podařilo se mi tak vyzkoušet oba ventilátory, po vytažení jednoho relé se roztočil jeden ventilátor a po propojení kontaktů u druhého relé se roztočily ventilátory oba. Tak mám aspoň jistotu, že jsou dobrý. :D
Až budu mít zase čas tak zkusím proměřit čidlo, možná bude taky špatný kontakt v přívodním kabelu, konektor na čidle byl z jedné strany opálený, ale to nechám na příště. Jinak díky za rady. :lol:
Daewoo Tacuma 1.8 72 kw
Uživatelský avatar
palikx
Příspěvky: 6250
Registrován: ned úno 20, 2005 13:56
Bydliště: Praha 4
Kontaktovat uživatele:

Re: Ventilátor chladiče

Příspěvek od palikx »

prijed na sraz a ja se ti podivam jak to je.dokazu je pustit z jednotky jestli to funguje.dokazu se podivat jestli to cidlo dela co ma.
Skoda Octavia combi 1,9tdi upravena na 81KW
Skoda Fabia 1,9tdi-pd 74kw
Simson s 51
SKODA GARDE pro radost(zatim jen starost-shanim marne dily)
SKODA 105 S abych se nenudil
Uživatelský avatar
Pavelson2
Příspěvky: 10
Registrován: sob úno 07, 2009 08:29
Bydliště: Brno

Re: Ventilátor chladiče

Příspěvek od Pavelson2 »

palikx píše:prijed na sraz a ja se ti podivam jak to je.dokazu je pustit z jednotky jestli to funguje.dokazu se podivat jestli to cidlo dela co ma.

Když to půjde tak určitě přijedu. Dík :PP:




Takže nakonec jsem žádnou poruchu v autě neměl, v servisu nechali auto stát a zahřát co to jde, měli ho napíchlý na PC. Řekli mi, abych neměl strach z toho, že se rafika teploměru zvedá skoro až k maximu, u tohoto typu je to normální. Na základě diagnostiky mi poté vytiskli následující:

-Chladící ventolátory jsou aktivovány elektronickým řídícím modulem (ECM) pomocí relé nízkých otáček a relé vysokých otáček a relé sériového/paralelního chodu ventilátorů.
-ECM zapne chladící ventilátory na nízké otáčky, jakmile teplota chladící kapaliny dosáhne 93 st. Celsia. ECM zapne ventilátory na vysoké otáčky, jakmile teplota chladící kapaliny dosáhne 97 st. Celsia.
-ECM přepne chladící ventilátory z vysokých otáček na nízké při 94 st. Celsia a vypne je při 90 st. Celsia.
Přílohy
teploty.jpg
teploty.jpg (45.27 KiB) Zobrazeno 2407 x
Daewoo Tacuma 1.8 72 kw
Odpovědět

Zpět na „TACUMA/REZZO“