Stránka 3 z 4

Napsal: úte bře 06, 2007 22:08
od J.Bad
Docent píše:Jo, řešilo se to tady, jako nejlepší byl doporučován Titan ATF 5000... Jenže když si ho teď hodím do Google, tak prostě není, vypadá to, že byl nahražen něčím jiným - neví někdo, čím?
Tady máš Docente odkaz - na ten olej - je to docela raketa za 500/litr http://fuchsmarket.atlasobchod.cz/atlas ... ?kat=10003

Napsal: úte bře 06, 2007 22:32
od V.Brousek
A dávají to na půjčku ? :lol: Né to měl být pokus o vtip. Myslím si, že tento olej je zase zbytečně drahý, že jsou i jiné - cenově přijatelnější. Ten můj byl od ESSA, ale štve mě že jsem si nepoznamenal složení a typ. Tenkrát mě prodejce upozornil na prodlouženou životnost 100000 km. Jestli budu mít čas, zajedu k němu a pokusím se zjistit, co jsem to tehdy koupil. Vím že cena byla okolo 200 Kč za litřík.

Napsal: úte bře 06, 2007 22:53
od J.Bad
V.Brousek píše:A dávají to na půjčku ? :lol: Né to měl být pokus o vtip. Myslím si, že tento olej je zase zbytečně drahý, že jsou i jiné - cenově přijatelnější. Ten můj byl od ESSA, ale štve mě že jsem si nepoznamenal složení a typ. Tenkrát mě prodejce upozornil na prodlouženou životnost 100000 km. Jestli budu mít čas, zajedu k němu a pokusím se zjistit, co jsem to tehdy koupil. Vím že cena byla okolo 200 Kč za litřík.
Docent bude muset mít něco speciálního... :lol:

Napsal: úte bře 06, 2007 23:32
od Docent
Dík za odkaz, speciálního nic nepotřebuju, ale to řazení z 3 na 2 je občas opravdu síla... A tuším že Tomáš tady tenhle olej vychvaloval a pokud by to opravdu pomohlo, tak tu tisícovku na 45 000 km obětuju (má spotřeba piva je daleko větší :lol: ). BTW nějak zlevnili, když jsem ho kdysi hledal, tak stál 6 stovek za litr :evil: .

Napsal: ned črc 29, 2007 19:11
od alvin
&ja neviem,na Matize so najazdil zatiaľ len niečo cez 500 km,ale problémy s radením z 3 na 2som nepozoroval,skôr,za studenšia tam tá trojka nie veľmi ochotne,ide kd sa zohreje je to pohoda,TICO robilo presne to isté,dokonca aj obe Škodovky,čo som kedysi mal.
Čo sa týka vyskakovania spiatočky,stávalo sa mi to cca prvých tisích kilomtrov na GETZe,než sa ten mechanizmus zabehol,inak to mali v "popise práce" Škody 1203,tam to bolo bčas nie radenie,ale pátranie po prevodových stupňoch,podobne aj na Wartburgu spiatočka,ak bola tá hardyspoka vybehnutá,zaradiť spiatočku bola celá veda.Na IBIZe niekedy skákala miesto jednotky trojka,asi najlepšie radenie mal OPEL ASTRA,aspoň stých vozov,s ktorými mám dlhšie skusenosti.
A eššte ma napadlo že na TICU,MATIZe a Wartburgu to chcelo jedno pre uľahčenie radenia,vždy všliapnuť spojku fest až po podlahu,narozdiel od iných vozov tieto netrpia veľmi nedbalé vyšliapavanie spojky,narozdiel od vozov s hydraulickým ovládaním spojky

Re: problem s radenim rychlosti

Napsal: úte led 11, 2011 17:15
od Robert08
Teda mě de na matesovi řazení normálně.
Dou mi tam všechny kvalty jaký olej v přvodovce je a kolik ho tam je vůbec nevím najeto teď 128tis.
Mám vůli v řadicí páce a vmechnismu na převodovce se někdo vrtal je tam vakl a nějaká podložka pod matkou co to vše drží.
Zařadit de vše dvěma prsty na dvě doby.
Nevím možná sem si prostě zvykl který kvalt matesovi vyhovuje při jaké rychlosti.
Když ze tři podřazuji na dvě vždy mezitím dobrzdím a v pohodě.
Tusím, že vě větších rychlostech se jí tam opravdu nechce, ale strkat jí tam nemá hlavně smysl, protože auto škubne a rozeřve se motor.

Re: problem s radenim rychlosti

Napsal: úte led 11, 2011 19:25
od misojogi
PALIX napisal:
jo razeni dvojky u matize je proste problem.ale da se to resit.1 zpusob zkusit vymenit olej za ATF-olej do automaticjke prevodovky.jestli se to potom nezlepsi tak ze uz jde radit vcelku normalne
tak je to dal na opravu prevodovky.rc michal menil synchrony a pomohlo mu to.
my upravujeme vule v prevodovce bez vymeny synchronu a funguje to taky.cena tusim nekde kolem 3-5000.nevim to ale jiste uz sme to dlouho nedelali.
neviete niekto ako sa upravuju vole bez vymeny synchronov a rozobratia prevodovky?

Re: problem s radenim rychlosti

Napsal: stř led 12, 2011 20:57
od Docent II.
Pilinama :twisted: .

Re:

Napsal: čtv led 13, 2011 12:20
od st_Andy
Docent píše:Dík za odkaz, speciálního nic nepotřebuju, ale to řazení z 3 na 2 je občas opravdu síla... A tuším že Tomáš tady tenhle olej vychvaloval a pokud by to opravdu pomohlo, tak tu tisícovku na 45 000 km obětuju (má spotřeba piva je daleko větší :lol: ). BTW nějak zlevnili, když jsem ho kdysi hledal, tak stál 6 stovek za litr :evil: .
to razeni dvojky je teda sila a u Sparka MkI je to velmi podobne ako to bolo u Matizka, musi tam byt rovnaka kulisáreň :D lebo obe auta radili/radia dvojku rovnako a kedze nejak klobukovo nejazdim, rad by som to vyriesil inak ako radiom :lol:

- riesenie je teda skutocne len a iba lepsi olej??? v cene problem nevidim (oproti Volvo automatu kde lejem 12 litrov Mobilu je toto baladička) skor mi ide o ten spravny typ = predpokladam ze Mobilom urco nic nepokazim ale ak mate nejaky iny tip rad si necham poradit? resp. mozem tam supnut Dexron III alebo jej viac vyhovuje starsia baza Dexron II ?

- dvojku radim v meste extremne casto, trojka mi pride pod 2000 ot. leniva takze sa snazim hybat medzi 3-5tis. a hlavne do krizovatky casto podradujem kedze prcek je vacsinou na cervenej prvy :mrgreen: tak tam tu dvojku zvyknem sapat na tri doby a niekedy sa aj podari v tichosti.. no rad by som nesetrit brzdy na ukor prevodovky ;)

Re: problem s radenim rychlosti

Napsal: čtv led 13, 2011 15:59
od misojogi
mozem tam supnut Dexron III alebo jej viac vyhovuje starsia baza Dexron II ?
tuto otazku som tu uz polozil ale zatial mi nevedeli odpovedat
ono je to postupne
Dexron II D - mineralny
Dexron II E - synteticky a teda kvalitnejsi
Dexron III F - este vyssia kvalita ale nizsia viskozita (cize lepsie ide do otacok a mensie straty)


Viskozita motorových olejů

Motorový olej je technologicky velmi složitý výrobek, jehož vlastnosti jsou klasifikovány řadou technických parametrů. Pro výběr optimálního motorového oleje z hlediska konečného uživatele jsou důležité především tyto dva základní specifikace: Viskozitní a výkonová.

Viskozita (neboli míra vnitřního tření) mazacího oleje není konstantní veličina, ale závisí na okolních podmínkách. Během činnosti motoru dochází ke změnám teploty a tlaku a je žádoucí, aby se viskozita oleje za těchto podmínek měnila co nejméně. Závislost viskozity oleje na teplotě je vyjádřena tzv. viskozitním indexem (VI). Čím vyšší je hodnota VI, tím méně se mění viskozita při změnách teploty v motoru. Viskozitní index se uvádí v katalozích výrobců automobilových maziv. Pro běžné označení viskozitních vlastností motorového oleje se používá výhradně klasifikace SAE (Society of Automotive Engineers, USA). Tato norma používá pro klasifikaci olejů 6 zimních tříd označených číslem a písmenem"W"(z angl. Winter) a 5 letních tříd označených číslem. Číslo je bezrozměrné a nevyjadřuje vztah k žádné fyzikální veličině. Přesto je jistou analogií k viskozitě.Čím je tedy jeho hodnota vyšší, tím je i takto označený olej za dané teploty viskóznější.

Zimní třídy*: OW, 5W, 10W, 15W, 20W a 25W
Letní třídy*: 20, 30, 40, 50 a 60

*) norma SAE J300

Zimní označení vymezuje tzv. "startovatelnost" motoru při nízkých teplotách. Obecně platí, že čím nižší je číslo zimní třídy, tím nižší může být teplota okolí při zachování tekutosti oleje dostatečné pro snadné spuštění motoru, tzn. olej není příliš viskózní ("hustý"). Oleje OW umožňují bezproblémové startování motoru i při teplotách pod -50° C, oleje 5W při teplotách okolo -40° C atd. (platí pouze orientačně, tento údaj závisí do značné míry také na typu a velikosti motoru).

Letní označení garantuje dostatečnou viskozitu oleje za vysokých letních teplot. Obecně platí, že čím vyšší je číslo letní třídy, tím vyšší může být teplota okolí při zabezpečení dostatečného mazání motoru, tzn. olej není příliš nízkoviskózní, což by zapříčinilo trhání mazacího filmu. V praxi se ukázalo, že pro evropské klimatické podmínky jsou třídy 40, resp. 50 plně dostačující, oleje třídy 60 mohou zapříčinit mírné snížení výkonu motoru.

V současné době se prakticky výhradně používají tzv. vícestupňové ("multigrade") motorové oleje, které umožňují celoroční bezpečné mazání motoru za rozmanitých klimatických podmínek. Označují se kombinací zimní a letní třídy, typické jsou např.: OW-40, 5W-40 nebo 5W-50, 10W-40 a 15W-40.

[Nahoru]
Viskozita v praxi

Zařazování oleje do viskózní třídy SAE a ISO-VG je prováděno na základě měření viskozity u nového, nepoužitého oleje. Avšak již několik desítek hodin provozu může změnit viskozitu použitého oleje. Olej může intenzívním mícháním snížit svoji viskozitu nebo vlivem oxidace svoji viskozitu zvýšit. Změna viskozity může být i tak významná, že se olej dostane do jiné viskózní třídy SAE nebo ISO-VG. To může mít velice nepříznivý dopad na trvanlivost zařízení, které je olejem mazáno.

Bez ohledu na to, jaký olej používáte, je ideální viskozita ta, která zabezpečí ideální mazání, minimální opotřebení a spotřebu síly na překonání viskozity maziva. Je určena kombinací:

a) Teploty
b) Zatížení
c) Rychlosti

Pokud dojde ke změně některého z těchto parametrů, mazání již není ideální.

a) Vliv teploty na výběr viskozity
Výběr vhodné viskozity oleje závisí na jeho provozní teplotě. Čím je provozní teplota vyšší, tím vyšší musí být viskozita použitého oleje (jinak by došlo k neúměrnému ztenčení mazacího filmu a zhoršení mazání). Proto musí být například jednorozsahový olej SAE 30 nahrazen olejem SAE 20 pokud dojde ke snížení provozní teploty a naopak SAE 40 nebo SAE 50 pokud dojde ke zvýšení provozní teploty.

b) Vliv zatížení na výběr viskozity
Vhodná viskozita oleje závistí na zatížení oleje. Čím je zatížení vyšší, tím je vyžadována vyšší viskozita oleje (vyšší viskózní třída ). Proto může být pro motor, pro který je předepsán normálně olej SAE 30 v režimu vysokého zatížení použit olej SAE 40 nebo SAE 50.

c) Vliv rychlosti na výběr viskozity
Se vzrůstající rychlostí vzájemného pohybu mazaných ploch se olej dostává obtížněji do mazacího prostoru a je z něj rychleji vytlačován. Čím je vzájemná rychlost pohybujících se ploch vyšší, tím musí být viskozita použitého oleje nižší. Proto například vysokootáčkové motory a převodovky vyžadují oleje s nižší viskozitou než nízkootáčkové.

Vlivy změny teploty, zatížení a rychlosti se mohou někdy kompenzovat. Zvýšení zatížení motoru může být kompenzováno zvýšením otáček motoru. Například při jízdě do kopce (vzrůst zatížení - nutná vyšší viskozita) je zařazen nižší rychlostní stupeň čímž dojde ke zvýšení otáček motoru (vzrůst rychlosti - nutná nižší viskozita). Nejvhodnější viskozita zůstává v tomto případě nezměněna a je jakýmsi kompromisem.

Některé oleje s vysokým viskozitním indexem (vícerozsahové oleje u kterých se změnou teploty dochází pouze k malé změně viskozity) dokáží zabezpečit dobré mazání i při větším rozsahu změn teploty, zatížení a rychlosti a proto jsou univerzálnější a mohou být využívány ve větším množství aplikací.
ZDROJ:
http://www.oleje.cz/index.php?left=main&page=mot_visko

No, tak podle odborníků je to takto:
SE - motorové oleje pro motory vyráběné od roku 1972 pracující za zvlášť nepříznivých provozních podmínek, obsahují přísady proti vysokoteplotním úsadám a nízkoteplotním kalům, proti rezivění, korozi a opotřebení
SF - motorové oleje pro motory vyráběné od roku 1980 včetně motorů používajících bezolovnatý benzín, obsahují kompletní soubor zušlechťujících přísad
SG - motorové oleje pro motory vyráběné od roku 1989 pracující za zvlášť nepříznivých provozních podmínek, včetně motorů používajících bezolovnatý benzín, obsahují kompletní soubor zušlechťujících přísad
SH - motorové oleje pro motory vyráběné od roku 1994 pracující v nejnáročnějších provozních režimech za vysokých otáček motoru, s přeplňováním a s prodlouženými intervaly výměn
SJ - motorové oleje pro motory vyráběné od roku 1996 se zvýšenými požadavky (oproti API SH) zejména na odparnost a termooxidační stabilitu
SL - motorové oleje pro motory vyráběné od roku 2000 s novými požadavky
SM - motorové oleje pro motory vyráběné po roce 2002 s novými požadavky

Re: problem s radenim rychlosti

Napsal: čtv led 13, 2011 16:48
od misojogi
Jak píše Palikx, pouze kvalitní převodový olej zlepší řazení u Matíze. Pokud jsou vytahané lanovody, lze doporučit jejich výměnu. Pokud je prasklá krycí manžeta lanovodu u vypínací páčky spojky , s výměnou neotálet, lanovody jsou většinou přidřené, čím řazení je nepřesné a obtížné. Jinak lze souhlasit s názorem, že převodovka a řazení jednotlivých stupňů je u Matíze nepovedené a ze všech vozů s kterými jsem měl možnost kdy jezdit za mé dlouholeté praxe nejhorší. Ještě podotknu a většina Matízkářů mi to určitě potvrdí, řazení je špatné, ale dá se s tím žít. Dobrý řidič se s tímto problémem brzo srovná a řazení mu nedělá problém.


Nie celkom tak,nasucho som myslel,že pri vyprnutom motore,ale s vyššliapnutou spojkou. T.j. beztak zväčša odstavuje so zaradenou jednotkou,takže len vyšliapnem spojku a začnem štartovať. Ak ja tam povedme zaradená spiatočka,tak vyšliapnem napjprv spojku,zaradiím jednotku a tak začnem štartovať,pravdaže s vyšliapnutou spojkou. A pri tej trojke,keď tam za jazdy nechce ísť,proste ju tam netlačiť nasilu,ale presunúť páku do polohy pre 5-ku,ovšem nepustím spojku,ale hneď vyradím a idem znovu do 3-ky,kam to už ide bez problémov.Osvedčilo sa mi to,aspoň na Matízkovi[/quote]

misojogi, varování: chováš se jako slon v porcelánu, naprosto nesmyslně cituješ sáhodlouhé příspěvky, stejné otázky vkládáš do více threadů, prostě zasíráš fórum.
Docent II.



.

Re: problem s radenim rychlosti

Napsal: čtv led 13, 2011 17:07
od st_Andy
šišmaria, misojogi fakt to citat cele nejdem tolko filozofie naraz, polozim teda opat rovnaku otazku pre fachmanov z praxe..

- riesenie je teda skutocne len a iba lepsi olej??? v cene problem nevidim (oproti Volvo automatu kde lejem 12 litrov Mobilu je toto baladička) skor mi ide o ten spravny typ = predpokladam ze Mobilom urco nic nepokazim ale ak mate nejaky iny tip rad si necham poradit? Aky olej z vlastnej skusenosti doporucujete (znacka, typ)

- resp. mozem tam supnut Dexron III alebo jej viac vyhovuje starsia baza Dexron II ?

Re: problem s radenim rychlosti

Napsal: čtv led 13, 2011 17:35
od misojogi
mozem tam supnut Dexron III alebo jej viac vyhovuje starsia baza Dexron II, respektive Dexron II-D alebo Dexron II-E ?
tato otazka tu bola polozena uz cca 3 krat
snad sa niekto konecne zmiluje a odpovie

Re: problem s radenim rychlosti

Napsal: čtv led 13, 2011 23:08
od Docent II.
Možná tě to překvapí, ale úplně stačí tu otázku položit jednou. Pokud někdo ví, odpoví. Pokud nikdo neví, tak neodpoví ani na otázku položenou 10x. Takže pro tentokrát ty tvé otázky sloučím do jednoho tématu a pro příště je bez varování mažu.
Uvědom si laskavě, že tady nejsi sám a ostatní tady nejsou jen pro tebe.

Re: problem s radenim rychlosti

Napsal: ned led 16, 2011 02:03
od palikx
titan atf 5000 se da normalne koupit
jeho specifikace je dextron II E takze nemusi byt zrovna ten fuchs ale i jine znacky treba levnejsi.
takze tohle tam nalejte kdo mate problemy s razenim.nestoji to tolik a pokud poznate rozdil je to dobre.
bohuzel ne u vsech prevodovek tohle pomuze.
dlouhodobym zkoumanim se dalo poznat u ktere to bude dobre a kde se musi rozebrat.vse to bylo ale u novych aut.
pokud mate najeto treba 50 tis uz se to nemusi podarit jelikoz muze byt prevodovka znicena.
pokud pri podrazeni na 3 jde razeni dobre vetsinou pomohl olej a pri vetsi vuli na lanovodu jeste lanovody razeni.
pokud ale 3 sla pres zuby nebo velice ztezka musela skrin ven.