Stránka 2 z 3

Re: Brzdy

Napsal: pát úno 28, 2014 11:53
od lord_maxx
Ahoj,

neeee, mělo být dle mého pevné a pedál by se neměl hýbat. Vím, že když se mi toto dělo u předchozího auta, okamžitě šlo na opravu, když jsem se o tom zmínil ...

Re: Brzdy

Napsal: pon lis 24, 2014 21:09
od wsskAT
caute
pri rychlosti 140-100kmh, ale jen kdyz brzdim se mi celkem dost trepe volant. Pod 100kmh to nedela.
Cim to muze byt? Letni/zimni gumy. Jdu do servisu za par dni...

Re: Brzdy

Napsal: pon lis 24, 2014 21:32
od Tomy636
MOze to byt aj zavzdusnenim brzdoveho systemu ze to trasie mozno zohnutym kotucom poskodenymi platnickami kadecim .......a inak problem s piskanim mam aj ja akoze nieje to velky piskot ale ked idem pomalsie a tiez nebrzdim tak to piska ako ked sa o seba trie kov o kov na nejakej tenkej ploche ale zacalo to okolo 90 000 km takze nvm co s tym zaruka uz dosla kedze ho mam 4 a pol roka a do novych brzd sa mi investovat nechce takze nvm :/

Re: Brzdy

Napsal: pát pro 12, 2014 12:50
od wsskAT
jen tak pro zajimavost:
vymena prednich desticek (po 33tkm byly zkroucene) a kotoucu me vysla na 650€ v origo servisu
prace 92€
Kotouce 2x 160€
desticky 108€
a pak at me nekdo rika, ze servis v zahranici je levnejsi a kvalitnejsi .... :twisted:

ZKROUCENÉ BRZDOVÉ KOTOUČE

Napsal: sob pro 13, 2014 19:20
od JardaB
http://trinom.org/tmp/brakemyths.pdf

Výcuc článku:
Ve skutečnosti, každý případ „zkroucených kotoučů“, ať již na závodním nebo normálním voze se ukázal být způsobený nerovnoměrně usazeným materiálem brzdové destičky na povrchu kotouče. Tento nerovnoměrný nános je důsledkem lokálního přehřívání, které nastává při zvýšených teplotách a je příčinou nepravidelné tloušťky nebo házení kotouče. Pozor nános na kotouči je vidět jen někdy vidět, ale častěji ne.

PREVENCE
Zajíždění nových destiček a kotoučů: Existuje pouze jediná cesta jak se tomu vyhnout – dodržením vhodných zahořovacích procedur (nové destičky správně zajedeme) jak pro destičky, tak pro kotouče a použitím správných destiček pro vaše podmínky a způsob jízdy.

S ohledem na destičky, musí být pojící pryskyřice vypalována relativně pomalu, aby se zabránilo jak vadnutí, tak nepravidelným usazeninám. Postup spočívá v několika zbrzděních se zvyšující se intenzitou s krátkou pauzou mezi nimi kvůli ochlazení.
Pro sportovní destičky tuto práci typicky udělá deset stále intenzivnějších zbrzdění ze 100 km/h na 10 km/h s normálním zrychlením mezi nimi. Během zahořování destiček nebo kotoučů nedojde k úplnému zastavení vozu, takže si s ohledem na sebe a na bezpečnost ostatních naplánujte, kde budete tuto proceduru provádět. Pokud dojde k úplnému zastavení, dříve než je procedura dokončena, může dojít k nerovnoměrnému přenosu materiálu destiček nebo k otisku destičky a výsledkem je to čemu se celý tento postup snaží zabránit.

Při pátém až sedmém zbrzdění by jste měli začít cítit destičky a pach by měl zeslábnout před posledním cyklem. Na hraně destičky by se měla objevit zaprášená šedá oblast (vlastně na hraně třecí části, která je v kontaktu s kotoučem – ne na podpůrné desce), kde se pálí barva a pojící pryskyřice destičky. Když je šedá oblast destiček hluboká asi 3mm, destička je zahořená. Teplo se do systému musí přivádět postupně – zintenzivňující se zbrzdění s časem pro ochlazení. Principem je zabránit déletrvajícímu kontaktu mezi destičkou a kotoučem.

Mimo správného zahoření, jak bylo uvedeno výše, nikdy nenechávejte nohu na brzdovém pedálu, poté co jste intenzivně brzdili!!!. Destička by se "obtiskla" na kotouč. Bez ohledu na třecí materiál, sevření destiček na horký stojící kotouč vede k přenosu materiálu a znatelné „hrbolatosti brzd“. Co je horší, destička zanechá usvědčující otisk nebo obrys na kotouči, takže váš prohřešek bude viditelný všem ostatním.

Nyní se nabízí otázka, zda existuje „lék“ pro kotouče s nepravidelnými usazeninami třecího materiálu? Odpovědí je podmínečné ano. Pokud vibrace teprve začaly, je šance, že teplota nikdy nedosáhla hodnoty, kdy se začíná formovat cementit. V takovém případě jednoduše namontujeme sadu dobrých polokovových destiček a (po zahoření) se intenzivním brzděním odstraní nánosy a systém se obnoví do normální funkce. Ale nadále je už nutné používat ony lepší destičky.Pokud se přeneslo jen malé množství materiálu, tj. vibrace teprve začínají, odstraníme usazeniny pečlivým očištění jemným brusným papírem. Protože spousta usazenin není viditelná, obrušte důkladně celou třecí plochu. Nepoužívejte obyčejný brusný nebo smirkový papír nebo plátno protože abrazivní oxid hliníku pronikne do litinového povrchu a stav ještě zhorší. Z toho samého důvodu kotouče nepískujte ani neotryskávejte.
Jediný možnost jak odstranit rozsáhlé nerovnoměrné nánosy je odmontování kotoučů a jejich stočení na soustruhu. Není to drahé, ale přinejlepším nejisté. Stočené kotouče potřebují projít stejným procesem zahoření, jako nové kotouče. Potíž s tímto postupem je, že pokud se opracováním neodstraní veškeré usazeniny cementitu, tak jak se kotouč opotřebovává, tvrdší cementit zůstává vystouplý z povrchu relativně měkkého kotouče a tepelná spirála začíná znova. Naneštěstí není cementit viditelný pouhým okem.
Čas věnovaný správnému zajetí vašeho brzdového systému se bohatě vyplatí, ovšem jako vždy, opakovaní špatných návyků, které problém způsobily, jej vrátí zpět.

vady destiček a obložení

Napsal: ned pro 14, 2014 19:08
od JardaB
http://preview.textar.com/wp-content/up ... nt_CZE.pdf

Výcuc:

Brzdové destičky překročily maximálně přípustnou teplotu po dobu delší než 15 – 20 min. Zničí se přitom obsažené látky, které významně přispívají k pevnosti.


Projev jevu „vibrace brzd po zahřátí“ lze popsat následujícím způsobem:
■ Dunivý zvuk ve frekvenčním rozsahu od 100 do 250 Hz - dunění může mít v
průběhu brzdění proměnlivou intenzitu, brzdicí účinek není přitom negativně
ovlivňován.
■ Kolísání brzdného momentu a/nebo vibrace ve volantu, jakož pulsující brzdový
pedál a vibrující díly podvozku.
Projevy při brzdění závisí na momentálně působící brzdné síle. Následky vibrací brzd po
zahřátí lze zpravidla poznat ve formě kruhově rozmístěných skvrn na třecích plochách
brzdových kotoučů. V důsledku působení lokálních teplotních špiček při brzdění dochází
k přenosu třecího materiálu z destičky na brzdový kotouč a/nebo nastává trvalá změna
struktury v materiálu odlitku brzdového kotouče. Přenesený materiál lze zpravidla zase
odstranit brzděním v rozsahu normálního zatížení, bodově se vyskytující změna
struktury, označovaná rovněž jako tvoření martenzitu, který je tvrdší než výchozí
struktura a lze ho odstranit jedině pracovní operací s třískovým obráběním. Je zde třeba
dávat pozor na to, aby byla zcela odstraněna přetvořená struktura. K vyloučení rizik
však doporučujeme výměnu brzdových kotoučů.
Úkaz tvorby skvrn vznikající místně vyskytujícím se přehřátím má následující příčiny:
■ Tvarová stálost brzdového kotouče není vždy garantována za tepelných podmínek,
které se vyskytují během brzdění. Plocha třecího prstence daného brzdového
kotouče se může za těchto podmínek nevratně nebo vratně deformovat.
■ Minimální tloušťka brzdového kotouče je překročena (viz doporučení výrobce) a
tím snížena i schopnost kotouče odvádět teplo.
■ Brzdové destičky jsou příliš opotřebovány a mají již jen nedostatečný brzdící
účinek.
■ Rozměry a geometrie brzdového kotouče nevyhovují tolerancím dle specifi kací
výrobce.

Projev jevu „vibrace brzd zastudena“ lze poznat během normálního brzdění podle
pulsování brzdového pedálu, podle kolísání krouticího momentu volantu a/nebo podle
vibrací a kmitání dílů náprav a podvozku.
Jako rozlišovací znak vůči „vibrací brzd po zahřátí“ lze defi novat to, že projevy vibrací
brzd zastudena mohou vznikat při každém brzdění, a že frekvenční rozsah přitom leží
výrazně níž (zhruba okolo 5 až 50 Hz). Proměnlivé intenzity se mohou vyskytovat podle
dané rychlosti vozidla.
Hlavní příčinou vibrací brzd zastudena je nestejná tloušťka třecího prstence
brzdového kotouče. Navíc tento jev samozřejmě zesilují, stejně jako v případě „vibrací
brzd po zahřátí“, vadné díly zavěšení a nevyváženost kol.
Jak nyní vzniká tato nestejná tloušťka: Každý brzdový kotouč má určitou radiální
(stranovou) házivost, které vznikají výrobními a montážními tolerancemi. Brzdové
destičky jsou i během částí jízdy, kdy nedochází k brzdění, v určitém kontaktu s
brzdovým kotoučem. Ačkoliv jsou přitom dotykové síly relativně malé, vzniká vždy
na stejném místě brzdového kotouče opotřebení (diference tloušťky), které od určité
řádové velikosti vede k vibracím. Tuto diferenci tloušťky lze zase snížit nebo odstranit
normálním brzděním a brzdovou soustavu lze udržovat v přijatelné rovnováze střídáním
mezi vytvářením a snižováním diferencí tloušťky, pokud jsou dány určité předpoklady.

Těmito předpoklady se budeme zabývat ve výkladu později.

Jak již bylo zmíněno, také jízdní chování (způsob jízdy) a dopravní podmínky spo-
lurozhodují o vytváření diference tloušťky brzdových kotoučů. V případě jízd po dálnici
na vzdálenosti několika tisíců kilometrů jen s několika málo brzděními a s malou
přeměnou energie se mohou vytvořit diference tloušťky, které již vedou k vibracím
brzd. Následující fáze s relativně mnoho brzdicími cykly (jízda po městě) může kotouč
zase zregenerovat.

Za předpokladu, že brzdový systém nevykazuje žádné návrhové chyby ani žádné zásadní
závady, přispívá brzdový kotouč ke vzniku pískání pouze v případě, že je mezera mezi
kotoučem a destičkami nedostatečná nebo je jeho povrch poškozen nebo zkorodován.
Kvůli geometrickým poměrům brzdového kotouče se však tento chová jako dobrý zářič
zvuku.
K odstranění závady doporučujeme následující postup:
■ Prověřte stupeň opotřebení a stav povrchu brzdových destiček a kotoučů, a popř.
je vyměňte pokud je to nezbytné;
■ Zkontrolujte, zda jsou namontovány vhodné brzdové destičky schválené výrobcem
vozidla.
■ Zkontrolujte jestli jsou namontovány tlumící prvky (tlumicí plechy, tlumicí laky, pasty)
a jejich bezvadný stav.
■ Je třeba zkontrolovat hladký chod vodicích čepů a pístu brzdového třmenu.


Po delší odstávce vozidla a zejména při působení vlhkosti a/nebo soli mohou brzdové
destičky „přikorodovat“ ke kotouči, nebo může na ploše kotouče ležící naproti destičkám
dojít k tak výrazné tvorbě koroze, že to povede k výrazným vibracím brzd.
V případě
přikorodování lze tento spoj uvolnit mírným cuknutím vozidla vpřed, kterého lze docílit
rychlým uvolněním spojkového pedálu při zařazeném prvním rychlostním stupni. Při
vytvoření pevného spojení vlivem koroze povrchů se musí demontovat brzdová soustava
a je třeba přebrousit nebo vyměnit brzdový kotouč. Brzdové destičky se musí v případě
poškození rovněž vyměnit. Pokud se po odstávce vyskytují pouze mírné vibrace brzd, tak
se může tento projev po ujetí určité trasy znormalizovat. Jsou-li však vibrace brzd příliš
intenzivní a rušivé, příp. se tento jev na základě provozem podmíněného brzdění nesníží,
musí se brzdové kotouče opravit (přebrousit) nebo vyměnit.
Za předpokladu, že brzdový systém nevykazuje žádné návrhové chyby ani žádné zásadní
závady, přispívá brzdový kotouč ke vzniku pískání pouze v případě, že je mezera mezi
kotoučem a destičkami nedostatečná nebo je jeho povrch poškozen nebo zkorodován.
Kvůli geometrickým poměrům brzdového kotouče se však tento chová jako dobrý zářič
zvuku.
K odstranění závady doporučujeme následující postup:
■ Prověřte stupeň opotřebení a stav povrchu brzdových destiček a kotoučů, a popř.
je vyměňte pokud je to nezbytné;
■ Zkontrolujte, zda jsou namontovány vhodné brzdové destičky schválené výrobcem
vozidla.
■ Zkontrolujte jestli jsou namontovány tlumící prvky (tlumicí plechy, tlumicí laky, pasty)
a jejich bezvadný stav.
■ Je třeba zkontrolovat hladký chod vodicích čepů a pístu brzdového třmenu.
Brzdného efektu kotoučových brzd je docíleno suchým třením, které má přirozeně sklon
ke kmitání a zvukům. Se zřetelem na ovlivňující veličiny a provozní podmínky zmiňované
úvodem je naprosté vyloučení zvuků vznikajících při brzdění extrémně obtížné, ale díky
dnešnímu stavu techniky je možné dosáhnout vysokého stupně potlačení těchto zvuků.



Životnost brzdových kotoučů, jakož i brzdových destiček, je pouze jedním, i když také
důležitým parametrem při vývoji brzdové soustavy. Pro normální podmínky nasazení
se u mnoha aplikací na předních nápravách usiluje o to, aby životnost brzdového
kotouče odpovídala životnosti dvou sad brzdových destiček.
Dosažení specifických
a vysoko stanovených cílů, jako je např. zamezení projevům vibrací brzd zastudena,
se může životnost brzdových kotoučů pohybovat také pod touto hodnotou.
Hodnoty životnosti dosahované v praxi závisí na následujících ovlivňujících faktorech:
■ Jízdní chování řidiče (způsob jízdy);
■ Dopravní poměry;
■ Topografi cké a klimatické podmínky nasazení;
■ Působení nečistot;
■ Materiál a struktura odlitku brzdového kotouče;
■ Agresivita brzdových destiček;
■ Lehký chod kluzných a vodicích dílů a pístu brzdy.
Se zřetelem na značný počet vlivů se životnost kotoučů jeví v praxi jako statistická
veličina, přičemž, jak ukazuje distribuční funkce, může být životnost některých
kotoučů 10-15krát vyšší než kotoučů jiných. Některé kotouče mohou dosáhnout své
životnosti již po 20 000 km, zatímco jiné mohou bezproblémově sloužit i 300 000 km.
V individuálních případech může být životnost kotoučů ještě nižší, případně vyšší.
Z tohoto důvodu nemohou také výrobci a dodavatelé poskytovat žádnou záruku
životnosti.

Re: Brzdy

Napsal: ned pro 13, 2015 21:42
od Kaštan
No tak je to tu, po svižnějších dvaceti km jízdy jsem "zavětřil" známý pach, obešel jsem auto a zjistil, že levé zadní kolo je o dost "teplejší" než pravé, doufám, že je to jen zasraný, snad už není chycenej lanovod od ručky?!?! :( ,

Re: Brzdy

Napsal: pon pro 14, 2015 17:14
od dadif
Moc bych nedoufal, Kaštane - jsem na tom stejně, levé zadní kolo se hřeje, destičky od léta, kdy jsem to zaznamenal poprvé, oproti pravé straně znatelně ubyly. Myslím, že ale jen zůstavají viset destičky, užil jsem si totiž se stejným problémem na Mondeu hodně radosti, měnilo se všechno, dokonce včetně brzdičů a nakonec to bylo destičkama (ty jediné v servisu neměnili, s odůvodněním, že jsou dobré a je to škoda měnit...). Nakonec mi to udělal fachman v ulici, dal nový desky, všechno řádně očistil a promazal a od té doby byl klid!
Takže to tady podle projevů vidím úplně stejně, když se podívám na destičky, jsou poměrně orezlý a to myslím bude ten problém. Já to nakonec možná vezmu včetně kotoučů a přetěsnění brzdičů, protože jsem se na to od léta vykašlal, navíc jak na potvoru (jak jinak, samozřejmě) mi to poprvé začalo dělat cestou do Chorvatska, ale byl jsem "drsňák" a odjel jsem to tak! ;)

Re: Brzdy

Napsal: pon pro 14, 2015 18:22
od smire666
Tak to Chorvátsko bude prekliate :D Aj mne cestou tam začali pískať zadné brzdy. Na všetkých kotúčoch boli "žiletky" po obvode a predné k tomu aj zvlnené...
Po menšej investícii ale všetko OK (komplet obloženie + zbrúsenie kotúčov).

Re: Brzdy

Napsal: pon pro 14, 2015 18:39
od Laco71
Mám najazdené 80 700 km a stav brzdových doštičiek je nasledovný :brzdové doštičky ako vpredu tak aj vzadu su rovnomerne opotrebované a cca 7 mm hrubé

pískanie od brzd sposobuje ocelovy pásik,ktorý je prinitovaný k vnútornej doštičke a aktivuje sa ked je doštička opotrebovaná na cca 5 mm hrubky , vtedy dosadne na kotúč a píska

Brzdím podľa potreby avšak snažím sa brzdiť čím najmenej , pravda ked treba brzdit ,tak treba
hlavne v meste, mimo mesto brzdit netreba takmer vobec.

Mám kúpenú ďalšiu sadu doštičiek zn. Zimmermann predné 4ks stali 70 € , zadné 4ks 50 €

original Germany vyrobok, na obale píše :

Otto Zimmermann GmbH, 74889 Sinsheim/Germany

Re: Brzdy

Napsal: pon pro 14, 2015 19:05
od TIBI77
Laco71 píše:Mám najazdené 80 700 km a stav brzdových doštičiek je nasledovný :brzdové doštičky ako vpredu tak aj vzadu su rovnomerne opotrebované a cca 7 mm hrubé

pískanie od brzd sposobuje ocelovy pásik,ktorý je prinitovaný k vnútornej doštičke a aktivuje sa ked je doštička opotrebovaná na cca 5 mm hrubky , vtedy dosadne na kotúč a píska

Brzdím podľa potreby avšak snažím sa brzdiť čím najmenej , pravda ked treba brzdit ,tak treba
hlavne v meste, mimo mesto brzdit netreba takmer vobec.

Mám kúpenú ďalšiu sadu doštičiek zn. Zimmermann predné 4ks stali 70 € , zadné 4ks 50 €

original Germany vyrobok, na obale píše :

Otto Zimmermann GmbH, 74889 Sinsheim/Germany
Zimmermann su OK.Na Orlande su odskusane a bezproblemove!
Laco nevies kolko stoja od Zimm. predne a zadne kotuce?

Re: Brzdy

Napsal: pon pro 14, 2015 19:17
od dadif
Laco71 píše:Mám najazdené 80 700 km a stav brzdových doštičiek je nasledovný :brzdové doštičky ako vpredu tak aj vzadu su rovnomerne opotrebované a cca 7 mm hrubé

pískanie od brzd sposobuje ocelovy pásik,ktorý je prinitovaný k vnútornej doštičke a aktivuje sa ked je doštička opotrebovaná na cca 5 mm hrubky , vtedy dosadne na kotúč a píska

Brzdím podľa potreby avšak snažím sa brzdiť čím najmenej , pravda ked treba brzdit ,tak treba
hlavne v meste, mimo mesto brzdit netreba takmer vobec.

Mám kúpenú ďalšiu sadu doštičiek zn. Zimmermann predné 4ks stali 70 € , zadné 4ks 50 €

original Germany vyrobok, na obale píše :

Otto Zimmermann GmbH, 74889 Sinsheim/Germany
Pískání určitě nezpůsobuje jen ten ocelový pásek - v době, kdy mi začala LZ brzda pískat, měli destičky na obou zadních kolech stejnou tlošťku min. 12 mm. Píská i samotná, špatně se vracející destička. Na pravé straně se tloušťka prakticky nezměnila, na levé je od léta už poloviční, cca 6 mm. Obávám se i vyhřátého kotouče...
Mám najeto teprve cca 38 000, a brzdím taky minimálně.

Re: Brzdy

Napsal: pon pro 14, 2015 19:24
od TIBI77
Mne sa pri cuvani ozyva zadna lava strana.
Budem menit brzdy tak to teraz neriesim.
Dam skontrolovat voditka platniciek.
Tipujem ze to bude vtom.

Re: Brzdy

Napsal: pon pro 14, 2015 19:39
od Laco71
TIBI77 píše:
Laco71 píše:Mám najazdené 80 700 km a stav brzdových doštičiek je nasledovný :brzdové doštičky ako vpredu tak aj vzadu su rovnomerne opotrebované a cca 7 mm hrubé

pískanie od brzd sposobuje ocelovy pásik,ktorý je prinitovaný k vnútornej doštičke a aktivuje sa ked je doštička opotrebovaná na cca 5 mm hrubky , vtedy dosadne na kotúč a píska

Brzdím podľa potreby avšak snažím sa brzdiť čím najmenej , pravda ked treba brzdit ,tak treba
hlavne v meste, mimo mesto brzdit netreba takmer vobec.

Mám kúpenú ďalšiu sadu doštičiek zn. Zimmermann predné 4ks stali 70 € , zadné 4ks 50 €

original Germany vyrobok, na obale píše :

Otto Zimmermann GmbH, 74889 Sinsheim/Germany
Zimmermann su OK.Na Orlande su odskusane a bezproblemove!
Laco nevies kolko stoja od Zimm. predne a zadne kotuce?
V najbližšej predajni nahr.dielov to možeš zistit, moje su O.K. ďalšiu sadu doštičiek určite zvládnu a určite ich nebudem meniť skor ako pri cca 160-170 000 km

Re: Brzdy

Napsal: sob pro 19, 2015 18:07
od Kaštan
No a jeto, v takovém rodinném servisu v ulici to rozebrali, dráťákem vyčistili vodící plechy, promazali spešl mazem a jede to jak blázen, dělali mi jen zadek, ale na dojezdu bez motoru je to znát, no a za pětikilo :D , (v "chevydílně" tak pozdrav :? )